top of page
Search

Tutkimus: Pääkaupunkiseudun museot kiinnostavat suomalaisia

  • Writer: Sponsor Insight Finland
    Sponsor Insight Finland
  • Dec 16, 2024
  • 1 min read

Updated: Mar 4

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight tutkii vuosittain suomalaisten kiinnostusta museoita kohtaan. 2020-luvulla suomalaiset ovat kokeneet kiinnostavimpina museoina Kansallismuseon, Ateneumin, Kiasman, Amos Rexin, Gallen-Kallelan museon sekä Luonnontieteellisen keskusmuseon.


Kymmenestä aikuisväestön mielestä kiinnostavimmasta kotimaisesta museosta yhdeksän sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Tampereen Museokeskus Vapriikki mahtuu kymmenen kiinnostavimman joukkoon. 


Laajinta kiinnostus on Ateneumia kohtaan, josta melko tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on yli 40 % aikuisväestöstä. Ateneum on sijoittunut vuosikaudet kiinnostavimmaksi museoksi naisten sekä yli 60-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa, mutta kiinnostus on kasvanut myös muissa ryhmissä.


Miesten keskuudessa kiinnostavimpana museona koetaan Kansallismuseo. Kymmenen kiinnostavimman museon joukkoon mahtuvat suomalaisten miesten mielestä myös Ilmailumuseo, Forum Marinum merenkulun museo sekä Suomen Jääkiekkomuseo.


Aikuisväestössä merkittävintä nousua ovat viime vuosina tehneet Gallen-Kallelan museo, Designmuseo ja Muumimuseo. Gallen-Kallelan museo on noussut toissavuoden sijalta 7 sijalle 4. Muumimuseon sijoitus on parantunut toissavuodesta kahdeksalla sijoituksella ollen tänä vuonna sijalla 14.


18-29-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa Muumimuseo sijoittuu toiseksi kiinnostavimmaksi museoksi Kiasman jälkeen.


Laajemmin myös muunlaiset Museokorttikohteet, kuten tiedepuistot ja kulttuurihistorialliset kohteet, huomioiden kiinnostavimpien joukkoon mahtuvat suomalaisten mielestä muun muassa Tiedekeskus Heureka ja Turun linna.


 
Tutkimuksesta:

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 19:nnen kerran suomalaisten kiinnostavimmat tapahtuma-, kulttuuri- ja urheilukohteet. Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 35:tä kotimaista museota.


Kulttuuri- ja urheilumaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa yli 3000 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.


Lisätietoja antaa:

Klaus Virkkunen

Tutkimusjohtaja

+358 40 584 1157


 

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.






 
 
 
Sponsorointibarometri 2024

Sponsor Insight on toteuttanut Sponsorointi & Tapahtuma ry:n toimeksiannosta vuosittaisen Sponsorointibarometri-tutkimuksen.

 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page