Sponsor Insight on toteuttanut Sponsorointi & Tapahtuma ry:n toimeksiannosta vuosittaisen Sponsorointibarometri-tutkimuksen, joka on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.
Vuosi odotetun vaikea - 2022 piti olla kasvun vuosi
Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat vuoden 2020 sukelluksen jälkeen. Vuonna 2021 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 224 miljoonaa euroa, joka on 10,3 % enemmän kuin vuonna 2020 (203 milj. euroa).
Urheilusponsorointi kasvoi 12,4 %, kulttuurisponsorointi 21,7 %, ja ryhmä 'muut' 0,5 %.
Tapahtumamarkkinoinnissa on kuitenkin edelleen koronapandemian takia vaikeaa.
Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2021 oli 73 miljoonaa euroa. Kasvua tuli viime vuoteen verrattuna 1,4 %, joten valonpilkahduksia on jo onneksi näkyvissä.
Vastaajien odotukset olivat kyselyn toteutushetkellä kaiken kaikkiaan positiivisia. Vielä tammi-helmikuussa, jolloin kysely toteutettiin, 44% oikeudenomistajista odotti tuottojensa kasvavan tänä vuonna. Yrityksistä 86 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022.
Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 75 % arvioi markkinan kasvavan 2022 ja 88 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.
Tutkimuksesta:
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus.
Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä.
Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta. Tutkimustulokset julkaistiin 4.3.2022.
Lisätietoja:
Sponsor Insight
Klaus Virkkunen
Tutkimusjohtaja
+358 40 5841157
Sponsorointi & Tapahtumat ry
Laura Sandström
Operatiivinen johtaja
+358 40 830 6003
Comments