top of page
  • Sponsor Insight Finland

Sponsor Navigator 2024: Wilma Murto suomalaisten suosikkiurheilija

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys, Sponsor Insight, on tutkinut 19:ttä kertaa, ketkä ovat suomalaisten suosikkiurheilijat.


Wilma Murto suomalaisten suosikkiurheilija – Kalle Rovanperä ja Iivo Niskanen täydentävät kärkikolmikon


Aikuisväestössä (18+) suosituin aktiiviurheilija on Wilma Murto. Seuraavat sijat valloittavat Kalle Rovanperä, Iivo Niskanen, Lauri Markkanen ja Patrik Laine.

 

Murron nousu listan kärkeen on seurannut urheilijan urapolkua. Vuonna 2018 hän oli sijalla 36 ja viime vuonna sijalla 7.

 

Suosikkiurheilijoiden kärkeen palasi nyt naisurheilija ensimmäistä kertaa sitten Kaisa Mäkäräisen viiden vuoden suoran 2015–2019.

 

Merkittävimmät nousijat listalla olivat Saga Vanninen ja Silja Kosonen (nousua 43 sijaa), Harri Heliövaara sekä Sami Välimäki (nousua 26 sijaa).


Jääkiekko, yleisurheilu, hiihto ja jalkapallo edelleen suomalaisten suosikkilajit – yleisurheilu ja tennis nosteessa


Kiinnostavimmat urheilulajit suomalaisten mielestä ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, jalkapallo sekä ralli. Viiden kärki oli sama kuin viime vuonna. Kärkilajeista eniten asemaansa vahvisti yleisurheilu. Tenniksen nousu jatkui ja laji kolkutteleekin top 10 sijaa ollen tänä vuonna sijalla 11.

                         

Miesten keskuudessa kiinnostavimpia lajeja ovat jääkiekko, yleisurheilu, jalkapallo, hiihto ja ralli.

 

Naisten keskuudessa kärkeen sijoittuu jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, taitoluistelu ja jalkapallo.

 

18–29 vuotta täyttäneiden keskuudessa jääkiekko, jalkapallo, F1 ja ralli olivat kärjessä.


 
Tutkimuksesta:

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 19:nnen kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet.


Urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa 2024 yli 3000 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta.

Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta. Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 62 eri lajia.


Lisätietoja antaa:

Klaus Virkkunen

Tutkimusjohtaja

+358 40 584 1157


 

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.






Comments


bottom of page