• Sponsor Insight Finland

Sponsor Navigator 2021: Jalkapallon kiinnostus edelleen nousussa

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight tutki 16. kerran suomalaisten kiinnostusta urheilua kohtaan.

Kiinnostavimmat urheilulajit suomalaisten mielestä ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, jalkapallo sekä ampumahiihto. Jalkapallo jatkoi nousuaan ja on nyt sijalla 4.


Miesten keskuudessa kiinnostavimpia lajeja ovat jääkiekko, yleisurheilu, jalkapallo, formula 1 ja muu autourheilu.


Naisten keskuudessa kärkeen sijoittuu yleisurheilu, hiihto, jääkiekko ja taitoluistelu. Naisissa yleisurheilu ja hiihto ohittivat jääkiekon. Tanssiurheilu nousi naisten keskuudessa sijalle 5.


Viime vuodesta sijoituksiaan paransivat merkittävästi muun muassa golf, frisbeegolf, pyöräily, suunnistus, sulkapallo ja tanssiurheilu. Poikkeuksellisen vuoden tuloksissa vastaajien omat vapaa-ajan aktiviteetit korostuvat.


Vertaillessa 2020-lukua 2000-lukuun eniten sijoitustaan kohentaneet lajit ovat koripallo, jalkapallo ja ampumahiihto.


 
Tutkimuksesta

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 68 eri lajia.


Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 24.2-12.3. välisenä aikana 2112 vähintään 18 vuotta täyttäneitä suomalaisia nettipaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.


Tutkimuksessa selvitetään mm:

− Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)

− Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)

− Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)

− Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)

− Tietokannassa yli 1500 kohdetta


Lisätietoja antaa:

Tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358405841157

 

Yrityksestä:


Sponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys. Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin.