• Sponsor Insight Finland

Sponsor Navigator 2019: eSports nousi nuorten miesten suosikkilajiksi

Tutkimme 14. kerran suomalaisten kiinnostusta urheilua kohtaan vuosittaisessa Sponsor Navigator-tutkimuksessa.


Kiinnostavimmat urheilulajit suomalaisten mielestä ovat jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, ampumahiihto sekä formula 1.


Jääkiekosta melko tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on nyt 45 % aikuisväestöstä. Jääkiekon etumatka muihin lajeihin kaventui hieman – yleisurheilu on nyt 3 % jäljessä jääkiekkoa (9 % vuonna 2018).


Top 20 kiinnostavimman lajin joukossa eniten kiinnostustaan nostivat formula 1, koripallo, jalkapallo ja vapaille kanaville palannut alppihiihto. Kiinnostus formuloihin nousi peräti 4 %-yksikköä.


18-29 vuotiaissa miehissä eSports nousi ensimmäistä kertaa kiinnostavimmaksi lajiksi. 18-29 vuotiaista miehistä 53 % oli kiinnostunut eSportsista ja 52% jääkiekosta.


Miehissä kärkilajit ovat jääkiekko, formula 1, yleisurheilu ja jalkapallo. Naisissa hiihto ohitti jääkiekon nousten kiinnostavimmaksi lajiksi. Naisissa hiihdon jälkeen kiinnostavimmat lajit ovat jääkiekko, yleisurheilu ja taitoluistelu.


Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 68 eri lajia.


 
Tutkimuksesta

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 14. kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet. Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 26.2 -13.3.2019 välisenä aikana nettipaneelin kautta 2092 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta. Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 68 eri lajia.


Tutkimuksessa selvitetään muun muassa:

  • Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)

  • Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)

  • Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)

  • Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)

  • Tietokannassa yli 1500 kohdetta

Lisätietoja antaa:

Tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358405841157

 

Yrityksestä


Sponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys. Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin.