Tutkimme 14. kerran suomalaisten kiinnostusta museoita kohtaan vuosittaisessa Sponsor Navigator-tutkimuksessa.
Kiinnostavimmat museot suomalaisten mielestä ovat Ateneum, Kansallismuseo, Kiasma, Lasipalatsin Amos Rex sekä Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS.
Ateneumista melko tai erittäin kiinnostuneita suomalaisia on nyt 32 % aikuisväestöstä. Lasipalatsin Amos Rexistä kiinnostuneiden määrä nousi peräti 10 %-yksikköä ja on nyt 24 %. Viime vuonna ennen avautumistaan Lasipalatsin Amos Rex oli kaikista tutkituista museoista sijalla 17.
Naisten mielestä kiinnostavin museo on Ateneum. Miehissä ykkönen on Kansallismuseo.
18-29 vuotiaissa naisissa kiinnostavin museo on Kiasma. Nuorten miesten mielestä kiinnostavin museo on Ateneum. Gallen-Kallelan museo kiilaa kärkiviisikkoon ainoastaan yli 60 vuotta täyttäneissä naisissa ja Urheilumuseo miehissä kaikissa ikäryhmissä.
Kärjen ulkopuolelta voi mainita suunnitteilla olevan Fame-musiikkimuseon, jonka kiinnostus on aikuisväestössä noussut 12 %:in.
Tutkimuksesta
Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 14. kerran suomalaisten kiinnostavimmat urheilu- ja kulttuurikohteet. Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 26.2 -13.3.2019 välisenä aikana nettipaneelin kautta 2092 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta. Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 25 eri museota.
Tutkimuksessa selvitetään muun muassa:
Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)
Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)
Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)
Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)
Lisätietoja antaa:
Tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen
klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi
+358405841157
Yrityksestä
Sponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys. Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin.
Comments