• Sponsor Insight Finland

Sponsor Navigator 2018: Ruisrock ja Pori Jazz suomalaisten suosikkitapahtumat

Tutkimme 13. kerran suomalaisten kiinnostusta kulttuuria kohtaan vuosittaisessa Sponsor Navigator-tutkimuksessa.


Ruisrock ja Pori Jazz ovat suomalaisen aikuisväestön (18+) keskuudessa kiinnostavimmat kulttuuritapahtumat. Kestosuosikit ovat sijoittuneet tutkimuksessa kulttuuri-, musiikki- ja kaupunkitapahtumien kärkeen jokaisena vuonna 2010-luvulla.


Kiinnostavimmat kulttuuritapahtumat täysikäisessä väestössä ovat Ruisrock, Pori Jazz, Emma Gaala, Savonlinnan Oopperajuhlat ja Provinssirock.


Suurimmasta noususta vastasi 20-vuotista taivaltaan juhlinut Tuska Festival, joka on noussut 30-44-vuotiaiden keskuudessa kiinnostavimmaksi kulttuuritapahtumaksi. Perinteiset rockfestivaalit pitävät tässä ikäluokassa pintansa, sillä Tuskan jälkeen seuraaviksi sijoittuvat Provinssi, viime vuoden ykkönen Ruisrock ja Ilosaarirock.


Yli 60-vuotiaiden keskuudessa kiinnostavimmat tapahtumat ovat Tangomarkkinat, Savonlinnan Oopperajuhlat ja Pori Jazz. Kyseiset tapahtumat kiinnostavat jopa neljäsosaa vanhimman ikäluokan vastaajista.


18-29-vuotiaissa viiden suosituimman tapahtuman joukkoon nousevat Ruisrockin ohella Provinssi, Flow Festival, Weekend Festival ja Blockfest. Ruisrockista kiinnostuneita on nuorten aikuisten keskuudessa jopa kolmasosa ikäryhmästä.

Kiinnostavimmat kulttuuritapahtumat ikäryhmittäin

18-29-vuotiaat:

Ruisrock, Provinssirock, Flow Festival, Weekend Festival, Blockfest


30-44-vuotiaat:

Tuska, Provinssirock, Ruisrock, Ilosaarirock, Suomipop-festivaali


45-49-vuotiaat:

Kotkan Meripäivät, Ruisrock, Emma Gaala, Pori Jazz, Suomi Areena


Yli 60-vuotiaat:

Tangomarkkinat, Savonlinnan Oopperajuhlat, Pori Jazz, Emma Gaala, Jussi-gaala

 
Tutkimuksesta

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 13. kerran suomalaisten kiinnostavimmat kulttuuri-, viihde- ja urheilukohteet. Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 12.2.-27.2.2018 välisenä aikana nettipaneelin kautta 2114 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.


Tutkimuksessa selvitetään muun muassa:

  • Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)

  • Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)

  • Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)

  • Kohteiden herättämät mielikuvat

  • Tietokannassa yli 1000 kohdetta

Lisätietoja antaa:

Tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358405841157

 

Yrityksestä


Sponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys. Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin.