top of page
  • Sponsor Insight Finland

Sponsor Navigator 2018: Kaisa Mäkäräinen edelleen suomalaisten suosikkiurheilija

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight tutki 13. kerran suomalaisten kiinnostusta urheilua kohtaan vuosittaisessa Sponsor Navigator-tutkimuksessa.


Aikuisväestössä (18+) fanitetuin urheilija on viime vuosien tapaan Kaisa Mäkäräinen.


Kimi Räikkönen ja Krista Pärmäkoski valloittavat seuraavat sijat. Muut tuoreet olympiamitalistit Enni Rukajärvi ja Iivo Niskanen kiilasivat niin ikään Top 10-listalle.


Pärmäkoski, Rukajärvi ja Iivo Niskanen nousivat kaikki listoilla viime vuoteen verrattuna kymmenisen sijaa. Suurimmasta loikasta vastasi odotetusti Lauri Markkanen, joka viime vuonna ei mahtunut Top 40 listalle, mutta on nyt sijalla 13.


Naisten kolme suosituinta urheilijaa ovat Kaisa Mäkäräinen, Krista Pärmäkoski ja Enni Rukajärvi. Miehissä Kimi Räikkönen on suosituin, Kaisa Mäkäräinen sijalla 2 ja Valtteri Bottas sijalla 3.


18-29 vuotiaissa kärkisijan nappaa niin ikään Kimi Räikkönen, viime vuoden suosikki Patrik Laine on sijalla 2 ja Mikael Granlund sijalla 3.

Suosituimmat urheilijat täysikäisessä väestössä:
  1. Kaisa Mäkäräinen

  2. Kimi Räikkönen

  3. Krista Pärmäkoski

  4. Enni Rukajärvi

  5. Tero Pitkämäki

  6. Valtteri Bottas

  7. Iivo Niskanen

  8. Patrik Laine

  9. Leo-Pekka Tähti

  10. Mikael Granlund

Kiinnostavimmat urheilulajit suomalaisten mielestä ovat edelleen jääkiekko, yleisurheilu, hiihto, ampumahiihto sekä formula 1.


Koripallo jatkoi nousuaan lajilistalla ja on nyt top 15 -laji. Koripallon suosion kasvusta kertoo, että vuonna 2015 laji oli sijalla 32.

 
Tutkimuksesta

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 13. kerran suomalaisten kiinnostavimmat kulttuuri-, viihde- ja urheilukohteet. Vuosittaisessa urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin 12.2.-27.2.2018 välisenä aikana nettipaneelin kautta 2114 vähintään 18 vuotta täyttänyttä suomalaista. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.


Tutkimuksessa selvitetään muun muassa:

  • Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)

  • Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)

  • Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)

  • Kohteiden herättämät mielikuvat

  • Tietokannassa yli 1000 kohdetta

Lisätietoja antaa:

Tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358405841157

 

Yrityksestä


Sponsor Insight on Pohjoismaiden suurin sponsoroinnin tutkimusyritys. Yrityksen palveluksessa toimii noin 30 työntekijää ja asiakkaita on yli 500. Yhdistämällä eri Pohjoismaiden yritysten tietotaidon sekä panostamalla yhteiseen tutkimustyöhön ja tuotekehitykseen Sponsor Insight pystyy tuottamaan niin maakohtaista, pohjoismaista kuin myös kansainvälistä tietoa asiakkaiden erilaisiin ja kasvaviin tarpeisiin.





Comments


bottom of page