• Sponsor Insight Finland

Tutkimus: Eppu Normaali, Haloo Helsinki! ja Juha Tapio suomalaisten suosikkiartistit

Sponsoroinnin, viestinnän ja tapahtumen tutkimusyritys, Sponsor Insight, on selvittänyt vuosittaiseen tapaan suomalaisten suosikkiartistit.


Haloo Helsinki! kiinnostaa ikään ja sukupuoleen katsomatta


Täysi-ikäisen väestön keskuudessa suosituimpia aktiivisia kotimaisia artisteja ovat Eppu Normaali, Haloo Helsinki! ja Juha Tapio. Sama kolmikko on pysynyt kuuden suosituimman kotimaisen artistin joukossa viimeisen viiden vuoden ajan.


Vuodesta 2017 alkaen Haloo Helsinki! on sijoittunut kolmen suosituimman kotimaisen artistin joukkoon kaikkina vuosina pois lukien 2020, jolloin yhtye vietti pitkää keikkataukoa ja sijoittui edelleen kuudenneksi. Haloo Helsingin! kohdalla kiinnostus on ollut poikkeuksellisen tasaista kaikissa aikuisväestön ikäryhmissä 18-29-vuotiaista yli 60-vuotiaisiin ja sukupuoleen katsomatta.


Kärkikolmikon takana vauhdikkainta nousua kansan suosioon ovat tehneet muun muassa Arttu Wiskari, Lauri Tähkä ja Anssi Kela. Vuoden 2018 alussa tehdyssä tutkimuksessa Wiskari oli vielä sijalla 38. ja vuoden 2022 alussa sijoitus oli viides.


Suomalaisten naisten keskuudessa suosituimpia kotimaisia artisteja olivat vuoden 2022 tutkimuksessa Juha Tapio, Lauri Tähkä, Haloo Helsinki!, Suvi Teräsniska ja Arttu Wiskari. Täysi-ikäisten miesten keskuudessa suosituimpia olivat Eppu Normaali, Popeda, J. Karjalainen, Nightwish ja Hector. 18-29-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa suosituin kotimainen artisti oli JVG.

 
Tutkimuksesta:

Sponsor Insightin vuosittainen Sponsor Navigator -tutkimus selvitti 17:nnen kerran suomalaisten kiinnostavimmat kulttuuri-, urheilu- ja viihdekohteet.


Artisteja koskien tutkimuksessa haastateltiin 2038 täysi-ikäistä suomalaista helmi-maaliskuun aikana internetpaneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta pienoiskoossa.


Tutkimuksessa selvitetään mm.:

  • Seuratuimmat vaikuttajat (400 henkilöä)

  • Kiinnostus kulttuuriin (festivaalit, tapahtumat, museot, taidemuseot, teatterit, artistit, somevaikuttajat)

  • Kiinnostus urheiluun (lajit, tapahtumat, liigat, seurat, maajoukkueet, urheilijat)

  • Kiinnostus järjestöjen toimintaa kohtaan (humanitääriset, vapaaehtoisjärjestöt)

  • Tietokannassa yli 1500 kohdetta

Lisätietoja antaa:

Klaus Virkkunen

Tutkimusjohtaja

klaus.virkkunen@sponsorinsight.fi

+358 40 584 1157

 

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.