Mediatiedote 16.6.2015
Yritysten toive urheiluseuroille: Tarjoa keinoja olla hyödyksi yhteisölle
Erilaisten valmiiden ja yrityskohtaisesti räätälöityjen yhteistyömallien tarjoaminen, tapahtumayhteistyön lisääminen sekä säännöllinen yhteydenpito markkinointiyhteistyötä tekeviin yrityksiin. Siinä muutamia vinkkejä, joiden avulla pohjoiskarjalaiset urheiluseurat voisivat saada nykyistä vakaampaa tukea yritysyhteistyöstä.
– Sponsorointiin ja tapahtumamarkkinointiin käytettävät resurssit ovat kansainvälisesti vahvassa kasvussa, mutta Suomessa alan kehitystä hidastavat edelleen useat tekijät. Sponsorointisuhteessa kohteella on erityinen rooli onnistumisten mahdollistajana. Pienille palveluyrityksille hyöty voidaan tarjota SaiPadiilin tyylisillä kampanjoilla, kun taas suuremmat yritykset tarvitsevat ideoita ja apua esimerkiksi otteluisännyyden hyödyntämiseen, tutkimuspäällikkö Teemu Ratilainen Sponsor Insightista kertoo.
Sponsor Insight on erikoistunut sponsoroinnin suunnittelussa ja mittaamisessa tarvittaviin tutkimuksiin. Yritys toteutti pohjoiskarjalaisten merkittävien urheilusponsoreiden toimeksiannosta tutkimuksen maakunnan näkyvimpien urheiluseurojen ja yritysten yhteistyöstä. Tutkimuksen tilaajilla (Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, Pohjois-Karjalan Sähkö, Sanomalehti Karjalainen Oy ja Pohjois-Karjalan Osuuspankki) on tavoitteena, että palautteen pohjalta maakunnan yritykset ja urheiluseurat voisivat kehittää yhteistyötään sekä saisivat uusia ideoita yhteistyön hyödyntämiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 6.3 – 7.4.2015. Kysely lähetettiin 530:lle johtavassa asemassa olevalle henkilölle ja vastauksia kertyi 76 kappaletta. Tutkimuksen tuloksista järjestettiin yritysten ja seuratoimijoiden yhteinen keskustelutilaisuus Original Sokos Hotel Kimmelissä maanantaina 15.6. Tilaisuuden koollekutsumisessa ja ideoiden jatkojalostamisessa Pohjois-Karjalan Liikunta ry (Pokali) on keskeisessä roolissa.
Mahdollisuuksien tiedostamisesta ideointiin
Yhteistyö lähtee liikkeelle kohderyhmän tuntemisesta ja sponsoroinnin tavoitteiden määrittelystä. Ratilainen nostaa tutkimuksen avoimista vastauksista käytännön esimerkin yritysten toiveista.
– Ensiksi pitää ottaa selville seuran oman kohderyhmän yleisöprofiili ja tavoittavuus eri kanavissa. Sen jälkeen pitäisi tuotteistaa palvelut yritysten ymmärtämään muotoon. Tämän jälkeen palvelujen toimivuuden seuraamista ja kehittämistä tulisi tehdä yhdessä yrityksen kanssa.
Kyselytutkimuksen mukaan ideoiden puute koetaan suurempana ongelmana suurten kuin pienten yritysten keskuudessa.
– Pientenkin seurojen kannattaa alkaa kerryttää kuvapankkia sponsoroinnin hyödyntämisideoista. Sopimustaitteissa ideointivastuu ohjautuu helposti seuran suuntaan, joten paras keino päästä eroon sponsoroinnin puuhastelumaineesta on etsiä myyjälle välineet yhteistyön suunnitteluun ja toteutukseen, Ratilainen vinkkaa.
Liikevaihdolla mitattuna pienten yritysten edustajat mainitsivat tärkeimmäksi sponsoroinnin tavoitteeksi tunnettuuden kasvattamisen. Sponsoroinnissa onnistuminen edellyttää sopimukseen kuuluvien mahdollisuuksien suunnitelmallista hyödyntämistä.
– Muuhun maahan verrattuna sponsorointi budjetoidaan Pohjois-Karjalassa keskimääräistä harvemmin usean vastuualueen kesken. Yhteyshenkilöillä on päätäntävaltaa, mutta kumppanuus tulisi jalkauttaa vähintään yrityksen paikallisiin toimintoihin: kanta-asiakasmarkkinointiin, henkilöstöjohtamiseen ja julkaisuihin. Pientapahtumia, kuten kestityksiä seuran talkoissa voi suunnitella myös kahden sponsorin kesken, Ratilainen toteaa.
Kataja, JoMa ja Kontu kärjessä
Tutkimuksen tuloksista voi huomata, että osassa maakunnan tunnetuista seuroista ei ole ehditty huolehtia yrityskumppanuuksista. Yritysten edustajien mukaan varsinaista sponsorointiyhteistyötä on onnistuttu toteuttamaan vain harvojen seurojen kanssa. Muu toiminta on enemmänkin rahallista tukemista ilman erityisiä liiketoiminnallisia tavoitteita.
– Sponsorointiyhteistyö ja rahallinen tukeminen ovat yritykseltä myös arvovalintoja. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa haluaa myös tulevina vuosina tukea laajasti nimenomaan lasten ja nuorten harrastamista niin urheilun kuin kulttuurin saralla. Meillä on seurojen kanssa varmasti yhteinen halu syventää yhteistyötä entisestään, viestintäjohtaja Petri Vähä sanoo.
Sponsorointia tärkeänä markkinointikeinona pitävien mukaan haasteena on sponsoroinnin mitattavuus. Näissä yrityksissä oltiin keskimääräistä kiinnostuneempia yhteistyökohdetta seuraavista kohderyhmistä.
– Jos sponsoroinnilla aikaansaatuja tuloksia ei mittaa, on yhteistyön hyötyjen arviointi tyhjän päällä ja sen jatkuvuus joka vuosi vaakalaudalla. Tämä lisää riskejä seuroille ja tuottaa turhaa työtä yrityksille, kun samaa asiaa pitää arpoa joka vuosi erikseen. Sponsoroinnin tuloksia ja liiketoiminnallista arvoa voidaan kuitenkin hyvin mitata, vaikka toisin usein luullaan, Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n markkinointi- ja tuotekehityspäällikkö Kimmo Tolvanen sanoo.
Sponsorointia tärkeänä pitävät yritykset tavoittelevat erityisesti paikallisia kuluttajakohderyhmiä.
– Maakuntalehtenä meille on luontevaa olla mukana pohjoiskarjalaisessa urheilussa ja kulttuurissa. Vaikka elämmekin tiukkoja aikoja taloudellisesti, olemme pyrkineet säilyttämään pitkäaikaiset yhteistyökumppanuudet ja ottaneet myös mukaan joitakin uusia kohteita erityisesti nuorista urheilijoista. Haluamme, että myös kuluttajien ostopäätökset kohdentuisivat paikallisiin yrityksiin, tuotteisiin ja palveluihin, painottaa Karjalaisen markkinointijohtaja Mikko Tiainen.
Toimialoja vertailtaessa sponsorointi on tärkeintä palveluyrityksille. Suurille yli 10 miljoonan euron liikevaihdon yrityksille tärkeintä on, että kohteeseen liitetyt mielikuvat sopivat yritykselle.
– Pidämme tärkeänä, että teemme yhteistyötä hyvämaineisten ja laadukkaiden yhteistyökumppaneiden kanssa, joiden imago tukee OP Pohjois-Karjalan yrityskuvatavoitteita. Odotamme seuroilta vastuullista ja kestävien arvojen pohjalta tapahtuvaa toimintaa, toteaa varatoimitusjohtaja Tuomo Mustonen.
Yrityksille tehdyn kyselyn mukaan maakunnan kolmen kärki erottuu selkeästi: asiansa napakimmin hoitavat ja eniten hyötyä yhteistyökumppaneille tarjoavat Joensuun Maila, Kontiolahden Urheilijat ja Kataja Basket. Kataja Basket koetaan kiinnostavimpana sponsorointikohteena, ja Joensuun Mailan koetaan tekevän laadukkainta seuratyötä.
Urheilutapahtumat kiinnostavat
Sponsor Insight toteuttaa myös vuosittaisen Sponsor Navigator -tutkimuksen, jolla selvitetään suomalaisten kiinnostuksia urheilulajeihin, sponsorointikohteisiin ja vapaa-ajanvietteisiin. Väestön keskiarvoon verrattuna tutkimuksessa korostuu itäsuomalaisten kiinnostus hiihtolajeihin, yleisurheiluun ja pesäpalloon.
– Huomionarvoista oli, että itäsuomalaiset ovat muuhun maahan verrattuna yleisesti kiinnostuneempia urheilutapahtumista. Seuratasolla tämä olisi hyvä muistaa erityisesti teemaotteluiden ja juhlapyhien kohdalla, irtolipun ja kausikortin välille kannattaa tarjota vaihtoehtoja, Ratilainen toteaa.
Samasta tutkimuksesta ilmeni, että urheilusponsorointiin suhtaudutaan Itä-Suomessa muuta maata positiivisemmin, mutta sponsorina olemista ei koeta suoraan takeeksi yrityksen yhteiskuntavastuullisuudelle. Sponsoreiden ja seurojen odotetaan olevan aktiivisemmin mukana järjestämässä JomaVastuun ja Katajafanien katukoriksen kaltaisia yhteisöllisiä tapahtumia. Torijuhlia koskaan unohtamatta.
Lisätietoja tutkimuksista: Sponsor Insight, tutkimuspäällikkö Teemu Ratilainen, p. 040-1388 505
Yritysten toive urheiluseuroille: Tarjoa keinoja olla hyödyksi yhteisölle
Erilaisten valmiiden ja yrityskohtaisesti räätälöityjen yhteistyömallien tarjoaminen, tapahtumayhteistyön lisääminen sekä säännöllinen yhteydenpito markkinointiyhteistyötä tekeviin yrityksiin. Siinä muutamia vinkkejä, joiden avulla pohjoiskarjalaiset urheiluseurat voisivat saada nykyistä vakaampaa tukea yritysyhteistyöstä.
– Sponsorointiin ja tapahtumamarkkinointiin käytettävät resurssit ovat kansainvälisesti vahvassa kasvussa, mutta Suomessa alan kehitystä hidastavat edelleen useat tekijät. Sponsorointisuhteessa kohteella on erityinen rooli onnistumisten mahdollistajana. Pienille palveluyrityksille hyöty voidaan tarjota SaiPadiilin tyylisillä kampanjoilla, kun taas suuremmat yritykset tarvitsevat ideoita ja apua esimerkiksi otteluisännyyden hyödyntämiseen, tutkimuspäällikkö Teemu Ratilainen Sponsor Insightista kertoo.
Sponsor Insight on erikoistunut sponsoroinnin suunnittelussa ja mittaamisessa tarvittaviin tutkimuksiin. Yritys toteutti pohjoiskarjalaisten merkittävien urheilusponsoreiden toimeksiannosta tutkimuksen maakunnan näkyvimpien urheiluseurojen ja yritysten yhteistyöstä. Tutkimuksen tilaajilla (Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, Pohjois-Karjalan Sähkö, Sanomalehti Karjalainen Oy ja Pohjois-Karjalan Osuuspankki) on tavoitteena, että palautteen pohjalta maakunnan yritykset ja urheiluseurat voisivat kehittää yhteistyötään sekä saisivat uusia ideoita yhteistyön hyödyntämiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä 6.3 – 7.4.2015. Kysely lähetettiin 530:lle johtavassa asemassa olevalle henkilölle ja vastauksia kertyi 76 kappaletta. Tutkimuksen tuloksista järjestettiin yritysten ja seuratoimijoiden yhteinen keskustelutilaisuus Original Sokos Hotel Kimmelissä maanantaina 15.6. Tilaisuuden koollekutsumisessa ja ideoiden jatkojalostamisessa Pohjois-Karjalan Liikunta ry (Pokali) on keskeisessä roolissa.
Mahdollisuuksien tiedostamisesta ideointiin
Yhteistyö lähtee liikkeelle kohderyhmän tuntemisesta ja sponsoroinnin tavoitteiden määrittelystä. Ratilainen nostaa tutkimuksen avoimista vastauksista käytännön esimerkin yritysten toiveista.
– Ensiksi pitää ottaa selville seuran oman kohderyhmän yleisöprofiili ja tavoittavuus eri kanavissa. Sen jälkeen pitäisi tuotteistaa palvelut yritysten ymmärtämään muotoon. Tämän jälkeen palvelujen toimivuuden seuraamista ja kehittämistä tulisi tehdä yhdessä yrityksen kanssa.
Kyselytutkimuksen mukaan ideoiden puute koetaan suurempana ongelmana suurten kuin pienten yritysten keskuudessa.
– Pientenkin seurojen kannattaa alkaa kerryttää kuvapankkia sponsoroinnin hyödyntämisideoista. Sopimustaitteissa ideointivastuu ohjautuu helposti seuran suuntaan, joten paras keino päästä eroon sponsoroinnin puuhastelumaineesta on etsiä myyjälle välineet yhteistyön suunnitteluun ja toteutukseen, Ratilainen vinkkaa.
Liikevaihdolla mitattuna pienten yritysten edustajat mainitsivat tärkeimmäksi sponsoroinnin tavoitteeksi tunnettuuden kasvattamisen. Sponsoroinnissa onnistuminen edellyttää sopimukseen kuuluvien mahdollisuuksien suunnitelmallista hyödyntämistä.
– Muuhun maahan verrattuna sponsorointi budjetoidaan Pohjois-Karjalassa keskimääräistä harvemmin usean vastuualueen kesken. Yhteyshenkilöillä on päätäntävaltaa, mutta kumppanuus tulisi jalkauttaa vähintään yrityksen paikallisiin toimintoihin: kanta-asiakasmarkkinointiin, henkilöstöjohtamiseen ja julkaisuihin. Pientapahtumia, kuten kestityksiä seuran talkoissa voi suunnitella myös kahden sponsorin kesken, Ratilainen toteaa.
Kataja, JoMa ja Kontu kärjessä
Tutkimuksen tuloksista voi huomata, että osassa maakunnan tunnetuista seuroista ei ole ehditty huolehtia yrityskumppanuuksista. Yritysten edustajien mukaan varsinaista sponsorointiyhteistyötä on onnistuttu toteuttamaan vain harvojen seurojen kanssa. Muu toiminta on enemmänkin rahallista tukemista ilman erityisiä liiketoiminnallisia tavoitteita.
– Sponsorointiyhteistyö ja rahallinen tukeminen ovat yritykseltä myös arvovalintoja. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa haluaa myös tulevina vuosina tukea laajasti nimenomaan lasten ja nuorten harrastamista niin urheilun kuin kulttuurin saralla. Meillä on seurojen kanssa varmasti yhteinen halu syventää yhteistyötä entisestään, viestintäjohtaja Petri Vähä sanoo.
Sponsorointia tärkeänä markkinointikeinona pitävien mukaan haasteena on sponsoroinnin mitattavuus. Näissä yrityksissä oltiin keskimääräistä kiinnostuneempia yhteistyökohdetta seuraavista kohderyhmistä.
– Jos sponsoroinnilla aikaansaatuja tuloksia ei mittaa, on yhteistyön hyötyjen arviointi tyhjän päällä ja sen jatkuvuus joka vuosi vaakalaudalla. Tämä lisää riskejä seuroille ja tuottaa turhaa työtä yrityksille, kun samaa asiaa pitää arpoa joka vuosi erikseen. Sponsoroinnin tuloksia ja liiketoiminnallista arvoa voidaan kuitenkin hyvin mitata, vaikka toisin usein luullaan, Pohjois-Karjalan Sähkö Oy:n markkinointi- ja tuotekehityspäällikkö Kimmo Tolvanen sanoo.
Sponsorointia tärkeänä pitävät yritykset tavoittelevat erityisesti paikallisia kuluttajakohderyhmiä.
– Maakuntalehtenä meille on luontevaa olla mukana pohjoiskarjalaisessa urheilussa ja kulttuurissa. Vaikka elämmekin tiukkoja aikoja taloudellisesti, olemme pyrkineet säilyttämään pitkäaikaiset yhteistyökumppanuudet ja ottaneet myös mukaan joitakin uusia kohteita erityisesti nuorista urheilijoista. Haluamme, että myös kuluttajien ostopäätökset kohdentuisivat paikallisiin yrityksiin, tuotteisiin ja palveluihin, painottaa Karjalaisen markkinointijohtaja Mikko Tiainen.
Toimialoja vertailtaessa sponsorointi on tärkeintä palveluyrityksille. Suurille yli 10 miljoonan euron liikevaihdon yrityksille tärkeintä on, että kohteeseen liitetyt mielikuvat sopivat yritykselle.
– Pidämme tärkeänä, että teemme yhteistyötä hyvämaineisten ja laadukkaiden yhteistyökumppaneiden kanssa, joiden imago tukee OP Pohjois-Karjalan yrityskuvatavoitteita. Odotamme seuroilta vastuullista ja kestävien arvojen pohjalta tapahtuvaa toimintaa, toteaa varatoimitusjohtaja Tuomo Mustonen.
Yrityksille tehdyn kyselyn mukaan maakunnan kolmen kärki erottuu selkeästi: asiansa napakimmin hoitavat ja eniten hyötyä yhteistyökumppaneille tarjoavat Joensuun Maila, Kontiolahden Urheilijat ja Kataja Basket. Kataja Basket koetaan kiinnostavimpana sponsorointikohteena, ja Joensuun Mailan koetaan tekevän laadukkainta seuratyötä.
Urheilutapahtumat kiinnostavat
Sponsor Insight toteuttaa myös vuosittaisen Sponsor Navigator -tutkimuksen, jolla selvitetään suomalaisten kiinnostuksia urheilulajeihin, sponsorointikohteisiin ja vapaa-ajanvietteisiin. Väestön keskiarvoon verrattuna tutkimuksessa korostuu itäsuomalaisten kiinnostus hiihtolajeihin, yleisurheiluun ja pesäpalloon.
– Huomionarvoista oli, että itäsuomalaiset ovat muuhun maahan verrattuna yleisesti kiinnostuneempia urheilutapahtumista. Seuratasolla tämä olisi hyvä muistaa erityisesti teemaotteluiden ja juhlapyhien kohdalla, irtolipun ja kausikortin välille kannattaa tarjota vaihtoehtoja, Ratilainen toteaa.
Samasta tutkimuksesta ilmeni, että urheilusponsorointiin suhtaudutaan Itä-Suomessa muuta maata positiivisemmin, mutta sponsorina olemista ei koeta suoraan takeeksi yrityksen yhteiskuntavastuullisuudelle. Sponsoreiden ja seurojen odotetaan olevan aktiivisemmin mukana järjestämässä JomaVastuun ja Katajafanien katukoriksen kaltaisia yhteisöllisiä tapahtumia. Torijuhlia koskaan unohtamatta.
Lisätietoja tutkimuksista: Sponsor Insight, tutkimuspäällikkö Teemu Ratilainen, p. 040-1388 505