Sponsor Insight Finland

  • YRITYS
  • PALVELUT
    • YRITYKSILLE
    • OIKEUKSIEN OMISTAJILLE
    • KAUPUNGEILLE
  • YHTEISTYÖSSÄ
  • YHTEYSTIEDOT
  • AJANKOHTAISTA
  • Blogi
  • YRITYS
  • PALVELUT
    • YRITYKSILLE
    • OIKEUKSIEN OMISTAJILLE
    • KAUPUNGEILLE
  • YHTEISTYÖSSÄ
  • YHTEYSTIEDOT
  • AJANKOHTAISTA
  • Blogi

BLOGI

MILLAISTA SPONSOROINTIYHTEISTYÖTÄ ON TEHTY SUOMALAISTEN ARTISTIEN KANSSA?

5/24/2019

0 Comments

 

MILLAISTA SPONSOROINTIYHTEISTYÖTÄ ON TEHTY SUOMALAISTEN ARTISTIEN KANSSA?

16.5.2019 Marmai ja 20.5.2019 Kauppalehti uutisoivat JVG:n ja Pauligin tuoreesta pitkäaikaisesta yhteistyöstä. Kauppalehden otsikossa oli mainittu, että ”kaupallisuus ei ole enää kirosana”. JVG onkin totuttu näkemään erilaisissa kampanjoissa jo useampien vuosien ajan (mm. Atria, Sprite, Adidas) mutta myös muut artistit ovat kasvattaneet jalansijaa sponsorointibisneksessä. Tässä kirjoituksessa on tarkoitus koota suomalaisten artistien kanssa tehtyjä sponsorointicaseja, koska niitä alkaa olla jo aika paljon.

Ennen kuin listaan, millaista sponsorointia artistien kanssa on tehty, on hyvä katsoa isoa kuvaa siitä, mitkä artistit kiinnostavat suomalaisia. Seuraava listaus perustuu meidän Sponsor Navigator 2019-tutkimukseen, jossa vertailtiin yhteensä 108 eri artistia.
Kiinnostavimmat artistit suomalaisen aikuisväestön (18+) mielestä ovat Jenni Vartiainen, Eppu Normaali sekä Haloo Helsinki!. Jenni Vartiaisesta sekä Eppu Normaalista molemmista kiinnostuneita on täysi-ikäisen väestön keskuudessa 27 %.

Muut top 10 artistit olivat J. Karjalainen, Yö, Juha Tapio, Nightwish, Kaija Koo, Popeda ja Suvi Teräsniska.

Jos taas katsotaan nuorempia kohderyhmiä, niin 18-29 -vuotiaissa naisissa Haloo Helsinki! oli ykkönen nousten viisi sijaa vuodesta 2018. Varttuneemmassa naiskohderyhmässä (60+) ykkönen oli Tuure Kilpeläinen nousten neljä sijaa viime vuodesta.

18-29-vuotiaissa miehissä puolestaan ykköspaikkansa piti viime vuoden tapaan JVG. Kakkosena oli Teflon Brothers, joka nousi peräti 14. sijaa vuodesta 2018. 30-44-vuotiaissa Nightwish myös piti ykköspaikkansa viime vuotiseen tapaan.
 
MILLAISIA SPONSOROINTI-CASEJA ARTISTIEN KANSSA ON TEHTY? 

Alle on koottu erilaisia caseja, mutta huomiona, että lista ei varmasti ole täysin kattava. Puuttuvia caseja voi kommentoida kirjoituksen alle.

JVG
Kirjoituksen alussa mainitsinkin JVG:n, joka on tehnyt useita kaupallisia yhteistöitä. Jääkiekon MM-kisojen aikana ei ole voinut välttyä Atrian ja JVG:n yhteistyöltä, joka on jo toinen Atrian kanssa tehty, jääkiekon MM-kisoihin liittyvä mainoskampanja. Vaikuttaa loogiselta, sillä ovathan JVG:n pojat tunnetusti lätkäjätkiä.
​
Pari kesää sitten JVG:n pojat, tai tarkemmin ottaen heidän lyriikoita nähtiin Sprite-pullojen etiketeissä. Kuluttajat olivat saaneet valita pulloihin parhaimmat tekstit ja siten pullojen kyljissä nähtiinkin ”Kyllä täällä tarkenee” ja ”Voitolla yöhön”. JVG oli ensimmäinen suomalainen rap-artisti, jonka riimejä nähtiin Sprite-pullojen etiketeissä.

Uusin JVG:n yhteistyö julkaistiin 16.5.2019, kun duo ilmoitti pitkäaikaisesta yhteistyöstä Pauligin kanssa. Vielä ei tiedetä tarkasti, mitä yhteistyö tulee pitämään sisällään, mutta merkittävää on, että heti alusta alkaen puhutaan pitkäaikaisesta yhteistyöstä, jossa korostuu molemminpuolisen luottamuksen merkitys. Tarkoituksena on mm. muuttaa mitalikahvikulttuuria, joka linkittyy kaksikon urheiluhulluuteen sekä vierailla kahvin alkuperämaissa. JVG perehdytetään kahvin saloihin Paulig Barista -instituutin kouluttajien toimesta ja Paulig tulee näkymään kaksikon kesäkiertueella. Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan, millaista sisältöä on luvassa.
 
Sanni
Sannin imagoon kuuluu alati vaihtuva tukanväri, joten mikä olisikaan loogisempi kumppani kuin erilaisia hiusvärejä ja -tuotteita markkinoiva Schwarzkopf. Yhteistyötä on tehty jo vuodesta 2016 alkaen. Yhteistyö on pitänyt sisällään tietysti sisällön tuottamista someen mutta myös lisäarvon tuottamista faneille. Fanit ovat voineet voittaa pääsyn eksklusiivisille yksityiskeikoille ja tänä vuonna kiertueyhteistyö pitää sisällään mm. hiustaiteilijoita, jotka tekevät kampauksia keikkakävijöille.

Viime vuonna Sanni sai kunnian päästä Aku Ankkaan, johon hän sai oman hahmonsa, Sinna Kurkisuonion. Aku Ankka-yhteistyö oli linkitetty laajemminkin Sannin areenakiertueen ympärille. Aku Ankan tarinassa oli hyödynnetty AR-teknologiaa, mikä oli linkitetty kilpailuun, jossa pystyi voittamaan liput Sannin Hartwall-areenan keikalle.

Lisäksi Sanni on nähty myös Honorin brändilähettiläänä.
 
Antti Tuisku
Antti Tuisku nähtiin loppukesästä 2018 Huawein brändilähettiläänä. Kampanja tuntui osuvan silmiin joka puolella ja myös tutkimustulosten valossa ko. kampanja huomattiin laajasti.

Huawein lisäksi Antti on tähdittänyt myös Prisman Minut itseni kanssa -kampanjaa, jonka tarkoituksena oli haastaa muotimaailman ihanteita. Lisäksi Antti Tuisku on tehnyt yhteistyötä Loiste Energian kanssa. Yhteistyö linkittyi Mun on pakko twerkkaa -areenakiertueeseen, missä  yleisöä aktivoitiin energiamittarin avulla.
 
Teflon Brothers
Oma henkilökohtainen suosikkini on Teflon Brothers, jonka Mynthon -yhteistyö on ollut suorastaan nerokas. Huumorista ja itseironiasta tunnettu bändi osasi viedä kaupallisuuden uudelle tasolle, kun he vaihtoivat nimensä Mynthon Brothersiksi. Video puhukoon puolestaan.
 
Artistit & Hyväntekeväisyys
Artisteja on myös nähty hyväntekeväisyyskohteiden keulakuvina, mistä ajankohtainen esimerkki on Ellinooran yhteistyö Mielinauha-keräyksen kanssa, jolla tuetaan mielenterveyden edistämistä ja vaikeassa elämäntilanteessa olevien matalan kynnyksen kriisiauttamista. Mielinauha-keräyksen ensimmäinen keulakasvo oli Alma (vuonna 2018).

Hyväntekeväisyys ja artistit on linkittynyt myös Roosa Nauha -keräykseen, johon mm. Anna Puu on suunnitellut kuosin.
 
Muut:
Huawein ja sen tytärbrändi Honor on käyttänyt laajasti mm. artisteja brändilähettiläinään. Brändilähettiläinä on nähty mm. Jenni Vartainen ja Vesta (tehty DNA:n kanssa) sekä yllä mainitut Sanni ja Antti Tuisku. Tällä hetkellä pyörivässä kampanjassa brändilähettiläänä on Anna Puu.

Artistit ovat tehneet yhteistyötä myös urheilubrändien kanssa, mistä esimerkkinä on nyt keikkatauolla olevan Haloo Helsingin ja Helsingin IFK:n välinen yhteistyö, jossa näkyvä elementti oli bändin logo hallin keskiympyrässä. Yhteistyö oli looginen, sillä bändin pojat ovat vannoutuneita HIFK-faneja. Haloo Helsinki oli myös esiintymässä HIFK – Kärpät ulkoilmapelissä Helsingin Kaisaniemessä vuonna 2017.

Myös Sunrise Avenuen keulakuva Samu Haber on tehnyt HIFK:n kanssa yhteistyötä, kun hän löi hynttyyt yhteen Haloo Helsingin poikien sekä tuottaja Erno Laitisen kanssa. Kyseiset herrat muodostivat bändin nimeltä 1897, joka teki biisin ”Red White & Blue (Love it or Leave)”, jonka tuotto lahjoitettiin HIFK:n junioritoiminnalle. Myös Haber vannoo HIFK:n punaisen nimiin.

Musiikki on ollut keskiössä myös mm. Ellinooran ja Fazerin yhteistyössä, jossa Ellinoora sai vapaat kädet muokata Fazerin Sinisen jo ikoniseksi muodostunutta tunnussävelmää. Laura Närhi puolestaan teki kappaleen LähiTapiolan Sankarikoulutus-kampanjaan. Biisi alkoi elää omaa elämäänsä ja Spotifyssa biisiä on striimattu jo yli 8 miljoonaa kertaa, mikä tarkoittaa tuplaplatinaa. Aika hienosti kappaleelta, joka synnytettiin mainoskampanjaa varten.  
 
MIKSI ARTISTEJA HYÖDYNNETÄÄN?
Yksi merkittävä syy on varmasti se, että musiikin kuuntelu kiinnostaa suomalaisia. Joka toinen täysi-ikäinen suomalainen on kiinnostunut musiikin kuuntelusta, joka on hieman enemmän kuin urheilun seuraamisesta kiinnostuneiden määrä (Sponsor Navigator 2019).
   
Toinen syy on varmasti se, että musiikki herättää tunteita ja siten koskettaa. Puhutaan siis vahvasti tunnebisneksestä ja juuri siihen tunteeseen brändi haluaa liittää itsensä. Musiikki onkin vahvasti läsnä mm. mainoksissa ja parhaassa tapauksessa mainokseen tehty tunnusbiisi voikin alkaa elää omaa elämäänsä, kuten kävi Laura Närhen LähiTapiolalle tekemälle biisille Supersankarit.

Kolmas syy lienee se, että artistit itse ovat heränneet siihen, että kaupallisen yhteistyön avulla voi tuottaa lisäarvoa faneille ja omaa julkisuutta hyödyntämällä voi nostaa esille joko artistille itselle tai laajemmin yhteiskunnalle tärkeitä asioita. Tästä hyvänä esimerkkinä on yllä mainittu Ellinooran Mielinauha -yhteistyö sekä Michael Monroen ja Loiste Energian tuore yhteistyö ilmastonmuutoksen ehkäisyyn liittyen. Michael nähdään Loisteen Energialähettiläänä ja yhteistyön avulla on tarkoitus nostaa esille tärkeitä tekoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
 
MITÄ TULEVAISUUDESSA?
Artisteja on hyödynnetty näin ulkopuolisen silmin ehkä enemmän taktisessa mielessä. Nähtäväksi jää, tuleeko artistien kanssa tehtävä sponsorointi laajentumaan 360-tyyliin mm. konsertteihin, kiertueisiin,mainoskampanjoihin, biiseihin, työhyvinvointitempauksiin jne. Olisi myös mielenkiintoista nähdä enemmän integraatiota artistien ja muun sponsorointikentän, kuten urheilun & kulttuurin kesken, kuten HIFK ja Haloo Helsinki tekivät.
​
Musiikin kuuntelu tuskin laantuu ja siten maaperä artistien ja brändien väliselle yhteistyölle on vahva. Erilaisia kamppiksia tullaan varmasti näkemään lisää. Niitä mielenkiinnolla odotellen.
 
Mitä ajatuksia Sinulle heräsi? Kommentoi alle.
 
Annukka Katainen, Yhteyspäällikkö ja musiikin ystävä

Päivitys case-lisäyksillä: 
  • JVG & Sanoma / Aku Ankka
  • JVG & EA Sports NHL -2019
  • Alma & Kalevala Koru
  • Mikael Gabriel & Taffel 50v
  • Mikael Gabriel & Kombucha Cola
  • Mikael Gabriel & Green Care
  • Mikael Gabriel & EA Sports Fifa

0 Comments



Leave a Reply.

    Arkisto

    May 2019
    March 2019
    January 2019
    October 2018
    September 2018
    February 2012

    Categories

    All
    Kari Puronaho

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.